Het Goed

Op korte fietsafstand van mijn ouderlijk weeshuis is een vestiging van Het Goed. Daar mag ik graag ronddwalen. Je vindt er een staalkaart van interieurs van overleden bejaarden uit de buurt. Zo’n 95 procent van die spullen is zeer terecht weggedaan door de nabestaanden.
De meubels zijn van een onverwoestbaar eikenhout. Als je goed kijkt zie je nog waar het beeld van Christus heeft gestaan. Je moet er wel oog voor hebben.

Mijn echtgenote loopt straight naar de immense afdeling kleding van Vroom&Dreesmann uit de jaren zestig. Sweet memories. Daar is ze even zoet. Intussen blader ik een tijdje door de bakken met cd’s. Ook hier is 95% niet van om aan te horen. Nooit geweest. Limburgse Schlagers, klassieke music for the millions en albums met een verzameling populaire hits, louter top-hits!
Maar altijd vind ik die ene bijzonderheid. Bijna altijd muziek van voor mijn tijd. Zeldzame albums met jazz en blues van ten onrechte in de vergetelheid geraakte muzikanten. Die ik zelf ook even moet googelen.

Gisteren was ik er weer. En ik nam voor het eerst een omweg naar de achterkant van het gebouw. Daar kon je spullen brengen. Twee grote zakken vol kleren legde ik op de toonbank. Ik zag niemand, wachtte nog even en liep toen weg met een wat onbestemd gevoel.
Om een of andere reden heb ik de kleren van mijn moeder nog 12 jaar in de kast van het weeshuis laten liggen. Het heeft kennelijk tijd nodig.

Gisteren was het dan zover. De grote grijze afvalbak werd opgehaald en toen ik tegen m’n lief zei dat we er niks in hadden liggen, keek ze me aan alsof ik haar uitdaagde. Even later riep ze me. Ze zat op haar knieën voor de open kastdeur in de ouderlijke slaapkamer en wees op een enorme berg versleten schoenen van mijn moeder. Ik begreep de boodschap.

Mijn moeder heeft ooit zelf de kleren van mijn vader het huis uit gedaan. Vrij snel en resoluut. Ik heb alleen zijn padvindershoed bewaard. Ooit zal die ook wel bij Het Goed te vinden zijn. Maar voorlopig mijd ik -for sentimental reasons- een tijdje de kledingafdeling van die zaak, als u voelt wat ik bedoel.


About this entry