Adieu papier

Bijna drie maanden lees ik mijn kranten inmiddels online in mijn Limburgse toevluchtsoord. De papieren exemplaren vielen nog maanden door de Nijmeegse brievenbus en werden door mijn zoon op mijn verzoek in de kolossale papierbak geflikkerd. Au! Daarna heb ik de bezorging tijdelijk opgeschort via de vakantieregeling. En nu heb ik die zeer ingewikkelde knoop doorgehakt. Ik ga alleen online verder. Althans ik ga dat proberen.

Vooral op zaterdagen waande ik me ‘s ochtends een bevoorrecht mens, zat als ‘n soort Olivier B. Bommel aan de ontbijttafel met de ochtendkranten, als je begrijpt wat ik bedoel. Snaaide doordeweeks de Volkskrant ongelezen mee de trein in nadat ik door de Gelderlander was gevlogen. En ‘s avonds kwam het NRC Handelsblad. En op de verloren momenten, in de trein terug vanuit Tilburg naar Nijmegen maakte ik ‘n sudoku.
Dat papier vormde een belangrijk onderdeel van het ritueel. Het openvouwen, gladstrijken en knisperend omslaan van de bladzijden, ik mis het in mijn gedachten. Maar als ik dan op mijn nieuwe iPadpro de digitale versie van die Volkskrant lees en de indrukwekkende rol van de beelden en dus van de vormgevers zie, dan realiseer ik me dat de times echt aan het changen zijn.

Het past allemaal in een patroon waarbij ik al veel langer online nieuwsbronnen raadpleeg. Zoals Blendle dat steeds beter op mijn belangstelling en mijn leesgedrag is afgestemd. The New York Times hoort tot mijn absolute favorieten. En dan nader ik het grote pijnpunt. Ik heb mijn abonnement op mijn regionale krant stopgezet. Heel langzaam heb ik die krant sinds de jaren ‘80 zien veranderen. Ik begreep de koerswijziging goed. Sinds enige jaren krijg ik het AD met ‘n regiodeel dat aansluit bij de lichtheid van die populaire krant. Vooral de verhalen op het terrein waarin ik ben geïnteresseerd, Media en Cultuur, gingen over BN’ers en hun rol in televisieprogramma’s die ik niet kende. Niet wilde kennen, that is.
Bleef het Nijmeegse katern over. Ach ja. Bijna alle verhalen worden emotioneel verkocht. Uit de app met Nijmeegs nieuws van vandaag ‘n kleine greep:
‘Hij was extreem zenuwachtig’, ‘opstootje’, ‘Bruls schrikt van app-ruzie’, ‘emotionele ode’, ’heibel aan de Waal’. Geeuw. Ik snap best dat je online mensen moet verleiden tot clicks. Dit zijn de meestgelezen verhalen van vandaag, die lijstjes krijg je dan. Even niet dus. Sorry ook bezorger Abdullah.

Wel ga ik de geur van die inkt echt missen. Als je begrijpt wat ik bedoel.


About this entry